Uskosta näkyväksi

01.09.2022

Jumalan rauhaa ystävät ja hyvää syyskuuta, syksyn alkua.

Tällä kertaa ajattelin, että on ehkä hyvä muistella mitä kaikkea olemme yhdessä saaneet tehdä tämän työn puitteissa kaukana Afrikassa, Etiopian köyhimmässä kaupungissa Ambossa. Tammikuussa v. 2019 matkustin ensimmäisen kerran Amboon ystäväni Kati-Kaisa Purhosen kanssa, sydämessäni varma usko orpolasten auttamisesta siellä.Ihmeellisen Jumalan johdatuksen kautta tapasimme Eyu Kebeden, joka on osoittautunut erittäin ahkeraksi, rohkeaksi, periksiantamattomaksi, luotettavaksi yhteistyökumppaniksi. Hänellä on luja luottamus Jumalan johdatukseen ja apuun kaikissa tilanteissa, olivatpa ne vastoinkäymisiä tai muuten vaikeita asioita hoitaa. Ja niitä on riittänyt monella suunnalla. Kirjoitan tähän työn etenemisestä luettelonomaisesti, joskaan tässä ei varmaan ole kaikki mainittu.


  •    Aloitimme v. 2019 helmikuussa yksinhuoltajaperheiden auttamisen, noin 5 perhettä aluksi.
  • Mukaan tuli pian kadulla asuvia poikia, joille vuokrasimme asunnon, elatuksen ja koulumaksut. He saivat myös alkupääoman kengänkiillotus työhön koulun ohella.
  • Autettavia perheitä tuli lisää. Heitä autettiin taloudellisesti ja heille annettiin alkupääoma oman pienen "yrityksen" perustamiseen.
  • V. 2020 syksyllä Eyu oli saanut lisenssin varsinaiseen katulasten auttamiseen pois kadulta ja löysi työhön sopivan talon, jonka vuokrasimme.
  • Talo täytyi kalustaa välttämättömillä huonekaluilla, ostaa kaikki tarvittavat astiat, ruuanlaittovälineet ym. Palkata työntekijät.
  • Pian talo oli täynnä katulapsia, pari vanhusta ja vauvoja (tällä hetkellä 5 vauvaa). Lasten opettamisessa oikeille elämäntavoille Eyu on tehnyt suuren työn.
  • Lapset pääsivät ensi kertaa elämässään myös kouluun.
  • V. 2021 kesällä Ambon kaupunki lahjoitti ison maa-alueen työlle, koska näki miten hyvää ja arvokasta työtä tehdään Bethel Kodilla.
  • Maa-alueella on ollut todella paljon työtä. Palkattu työvoima on raivannut sen puista käsikäyttöisillä työkaluilla, rakentanut alueen ympärille aidan, kaatanut puut ja repinyt isoja kantoja maasta ja muokannut sitä pelloksi. Kaivuria on käytetty pahimmissa paikoissa maan muokkauksessa. Samoin on tehty tie päätieltä pellolle. Kaivurin ja muiden koneiden käyttö on erittäin kallista Etiopiassa. Ja kaikki hinnat ovat nousseet tämän vuoden aikana aivan uskomattoman moninkertaiseksi viime vuoteen verrattuna.
  • Maa-alueelle on vedetty sähköt
  • Rakennettu kanala, ostettu 100 kanaa
  • Ostettu mehiläishäkit, mutta vielä ei ole aloitettu hunajantuotantoa.
  • Rakennettu kahvila/virkistys-alue joen rantaan. Tarkoitus ottaa laaja-alaisesti käyttöön tulevan matkani aikana.
  • Istutettu kymmeniä banaani ja avokadopuita.
  • Kylvetty ja korjattu syötäväksi jo monet vihannessadot, papusadot ym. kasvikset.
  • Ostettu iso leivinuuni, jolla voi aloittaa leivän leipomisen omaksi tarpeeksi ja myytäväksi.
  • Samaan aikaan on ruokittu kodin asukkaat ja maksettu siitä koituvat kulut.
  • Suunnitelmissa on tällä hetkellä lehmien osto ja karjasuojaa siellä jo rakennetaan.
  • Myös autonpesupaikka on suunnitelmissa.

Näin paljon on apumme saanut aikaan 3,5 vuoden aikana. Näin lyhyellä aikaa Jumala on siunannut meidän pienet eväät, kuten aikoinaan pienen pojan eväät, Luuk.9:13 Jeesus sanoi "Antakaa te heille syödä". Niin he sanoivat: "Meillä ei ole enempää kuin viisi leipää ja kaksi kalaa, ellemme lähde ostamaan ruokaa kaikelle tälle kansalle".16 Niin Jeesus otti ne viisi leipää ja kaksi kalaa, katsoi ylös taivaaseen ja siunasi ne ja mursi ja antoi opetuslapsilleen kansan eteen pantaviksi. 17. Ja kaikki söivät ja tulivat ravituiksi; ja heiltä jääneet tähteet kerättiin, kaksitoista vakallista palasia.

Aloitimme aivan tyhjästä, vain usko Jumalan hyvyyteen, rakkauteen ja uskollisuuteen näitä katulapsia kohtaan on saanut meidät tekemään oman osamme täällä Suomessa. Antamaan omastamme niille joilla ei mitään ole. Pienikin apua auttaa. Meidän ei tarvitse antaa siitä mitä meillä ei ole, vaan siitä mitä meillä on.Monet teistä ovat olleet uskollisia lahjoittajia aivan työn alusta asti, toiset ovat tulleet matkan varrella mukaan ja vieläkin saa tulla mukaan työhön.Vielä on aika seisoa Eyun tukena, joka työskentelee eturintamassa Jumalan valitsemana yhteistyökumppaninamme. Eikä koskaan valita mistään. Kiittää vain Jumalaa kaikesta. Matt.6 luvussa puhutaan almujen antamisesta. Almu on se osa, jonka annamme köyhille omista varoistamme. Näin Jeesus ohjeistaa meitä niiden antamisessa. Matt.6: 3. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee, 4. että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.


Olen tavattoman kiitollinen teistä kaikista, rukouksista, lahjoituksista ja muulla tavoin mukana olemisesta.Saat myös itse suuresti iloita työn hedelmistä, tästä kaikesta, mitä mukana olosi on saanut aikaan. Ja kerran perillä Jeesus sanoo sinulle Matt.25:21 "sinä hyvä ja uskollinen palvelija, vähässä sinä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi, mene herrasi iloon".Annetaan myös kiitos ja kunnia kaikesta Taivaalliselle Isälle, Ps.68:5-6 joka on orpojen isä ja leskien puolustaja, Jumala pyhässä asunnossaan, Jumala joka antaa hyljätylle kodin ja johtaa vangitut vapauteen.


Tasan kahden viikon päästä olen Addis Abebassa, jos Herra suo. Tämä varaus on aina hyvä pitää mielessä. Aina ei asiat mene niin, kuin on suunniteltu. Pyydän teidän rukouksianne matkalle. Olen kolme viikkoa, palaan 6.10.2022.


Runsain siunauksin! Riitta